- Energieleverancier Essent rekent consumenten met zonnepanelen regelmatig een hoger tarief voor stroom en gas, stelt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.
- Klanten met zonnepanelen krijgen in sommige gevallen een 35 procent duurder aanbod voor stroom.
- Sinds enkele maanden rekenen diverse energieleveranciers extra kosten voor klanten met zonnepanelen.
- Lees ook: Zonnepanelen: deze extra kosten rekenen energieleveranciers in de kleine lettertjes – en zo hoog is de terugleververgoeding
Energieleverancier Essent rekent mensen met zonnepanelen regelmatig stiekem een hoger tarief voor stroom en gas, stelt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.
Als een consument zonnepanelen op het dak liggen heeft liggen, is het aanbod dat je van Essent krijgt soms opeens zo’n 35 procent hoger.
De afgelopen weken maakten meerdere mensen met zonnepanelen melding bij RTL Nieuws dat ze die hogere stroom- en gastarieven krijgen voorgeschoteld, als ze een nieuw contract willen afsluiten. En het vervelende is dat het moeilijk op te merken is, tenzij klanten hun tarieven vergelijken met die van de buren zonder zonnepanelen.
Essent ontkende eerst wekenlang verschillende tarieven voor te schotelen, maar geeft nu schoorvoetend toe dat zonnepanelen toch een rol kunnen spelen bij het aanbod dat wordt gedaan. “Het uiteindelijke aanbod (onder andere opgebouwd uit het tarief en de energiekorting) is gebaseerd op de inkoopprijs, op je verwachte energieverbruik en eventueel je verwachte opwek met zonnepanelen op het door jouw opgegeven adres”, zegt een woordvoerder van het energiebedrijf tegen RTL Nieuws.
Wat Essent doet is volgens toezichthouders ACM niet verboden. Leveranciers zijn namelijk vrij om hun aanbod – binnen redelijke grenzen – op maat te maken.
Hogere kosten voor klanten met zonnepanelen
Essent is ook zeker niet het enige energiebedrijf dat extra kosten rekent voor klanten met zonnepanelen. De groeiende populariteit van zonnepanelen – inmiddels hebben ruim twee miljoen huishoudens zonne-energie- zorgt voor problemen op het stroomnet.
Veel huishoudens wekken meer op dan ze zelf gebruiken en leveren een deel van de stroom van hun zonnepanelen terug aan het net. Energieleveranciers krijgen mede hierdoor zoveel energie te verwerken, dat er netcongestie ontstaat.
Op bepaalde momenten kan het stroomnetwerk vol raken en dan is het afnemen van zonnestroom van huishoudens voor energiebedrijven financieel onvoordelig. Er zijn dan ook steeds meer energieleveranciers die extra kosten rekenen voor klanten met zonnepanelen.
Sommige energiebedrijven rekenen hogere vaste kosten per maand, andere bedrijven geven nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen hebben en een aantal energiebedrijven rekent kosten voor het terugleveren van zonnestroom.
Bedrijven die dergelijke tactieken hanteren zijn Budget Energie, VandeBron. Innova Energie, Mega en Coolblue Energie. In dit artikel legt Business Insider uit hoe dat werkt.
Consumenten goed voor 2,6 miljoen zonnepanelen in 2023
Netbeheer Nederland meldt donderdag dat consumenten inmiddels in totaal bijna 2,6 miljoen zonnepanelen hebben. Dat zijn er 600.000 meer dan in 2022. Ruim een op de drie woningen in Nederland heeft volgens Netbeheer Nederland nu zonnepanelen. Dat maakt de problemen rond netcongestie alleen maar nijpender.
De groei van het aantal zonnepanelen maakt het nog belangrijker dat mensen hun eigen opgewekte stroom gebruiken, vinden de netbeheerders. Zo'n 30 tot 40 procent opgewekte stroom gebruiken mensen zelf en de rest gaat naar het stroomnet.